perjantai 8. lokakuuta 2010

Il Tempo Libero!

Ciao tutti!
Melkein kuukausi takana Italiassa! Ihan liian nopeesti menee aika...
Mitään ihmeellisimpiä asioita ei oo tapahtunut, mutta edelliset 2 päivää on ollut ihan hauskoja. Tänään, perjantaina, ei menty ollenkaan kouluun mun hostveli Lucan kanssa, sillä meidän koulussa on tänään lakko. (Lakkoilut ja muut mielenosoitukset on ihan yleisiä täällä koulujenkin kanssa) Mutta mun sisko parka joutui kyllä heräämään tavalliseen tapaan vähän seittemän jälkeen... Eilen taas, meidän luokka pääsi 2 tunti tavallista aikasemmin pois koulusta, koska opettajat ei ollu paikalla.
Myöhemmin tänään mun pitää kuitenkin mennä AFS, Interculturan, järjestämällä italiantunnille. Ne tunnit on tosi kivoja, siellä näkee kaikki muut vaihtarit ja ope on tosi rento, useimmiten ope vaan "haastattelee" meitä italiaks, yrittää saada meidät puhumaan mahdollisimman paljon. Itse olen edistyneempien ryhmässä kolmen muun vaihtarin kanssa, eli me ollaan onneksi hypätty suoraan "Buongiorno, come va?" juttujen yli... Ensimmäistä kertaa oon saanut muuten ihan oikeen läksyn koulusta; italian ope (siis koulun, ei Interculturan tuntien) antoi mulle kirjan luettavaks. Harmi vaan, että se kirja on vähän vaikeempi, kuin muut mun lukemat. Oon lukenut ensimmäisen kappaleen 4 kertaa, enkä vieläkään tiedä mitä siinä on tarkalleen tapahtunut...
Puhutun italian ymmärtäminen kuitenkin sujuu jo paremminn! Aina kun mennään ulos kavereitten kanssa, useimmiten sisko Francin, sen parhaan kaveri Giorgian ja parin muun kanssa, niin ymmärrään lähes kaiken, ainakin tiedän aina mistä puhutaan yms. On hauska kuunnella miten kaverit aika usein päätyy nahistelee jostain kieliopista, kun ne joko yrittää opettaa mulle italiaa tai sitten itse mongertaa englantia.
Toissailtana käytiin kanssa katsomassa yksi leffa, (mun ensimmäinen kerta Italiassa) ja -yllätys, yllätys- leffa oli dupattu italiaks, eikä mitään tekstejä. Leffa oli "L'Ultima Dominatora dell'Aria" 3D, (pari kempoa harrastavaa kaveria halus nähä sen martial art juttujen takia), ja mä ymmärsin koko tarinan! Mitä nyt jotkut pikkujutut meni ohi, mutta muute!
Muina iltoina ollaan aika useasti käyty ihan vaan kiertelemässä Centro Storico'lla, joka on tupaten täyteen porukkaa kaikkina iltoina, ja juotu kahvit, ehkä syöty cornetot yms. Se on ihan rentoa ja hauskaa vaan pyöriä ja suuremmat suunnitelmat on sitten lauantai-iltoja varten.
Vihdoin oon päässy kanssa kiinni urheiluun! Sain vihdoinkin hommattua itselleni salikortin pari viikkoa tuloni jälkeen, niin ei ole ainakaan vielä cornetot päässyt tekemään pahojaan... Mulla on kans nyt salituntien lisäksi ihan oma saliohjelma, ja aina kun meen vaikka juoksemaan, yksi salin omistajista tulee neuvomaan mitä tehdä yms. Se on loppujen lopuks ihan mukavaa, että ne vetäjät oikeasti ohjeistaa siellä ihan kaikkia asiakkaita ja opettaa tarkasti miten kaikki treenaukset pitää tehdä "oikeaoppisesti", ja kyselee miten menee, mitä ollaan tehty, yms. Ajattelin myös mennä sunnuntaisin yhille salsatunneille, ja kokeilla vielä uudestaan kempoa. Mutta jotain muutakin aion vielä tehdä tän vuoden aikana kun salia kumminkin!
Kotona taas saan urheiluopetusta veljiltä. Etenkin isoveli Maurizio jaksaa sepostaa kaikista Italian futisjoukkueista ja lentopallosta ja ties mistä. Aika usein täällä meillä on Maurizion järkkäämät kisakatsomot muutamille kaverille ja perheelle, tai sitten Mauri menee katsomaan matsit ulos kavereitten kanssa. Jokatapauksessa en usko, että veli on missanut yhtäkään futis- tai lenttismatsia. Myös käydään katsomassa parikin kertaa viikossa, toisen veljen, Lucan, lenttismatseja ja kavereitten (ja Maurin) futista.
Muuten, kaikki myös tietää täällä Suomesta (harvemmin mitään muuta) Kimi Räikkösen ja Mika Häkkisen. Ja ollaankin ehitty jo "tappelee" Maurin kaa siitä, että kummat on tärkeempiä: suomalaiset formulakuskit vai niiden ajamat italialaiset ferrarit?

3 kommenttia:

  1. Ihana lukee tätä!:)Minkälaisia ihmiset on siellä? Tarkotan niiku saitko helposti kavereita ja oltiinko susta kiinnostuneita? ja millaisia nyt ne italialaiset pojat sitte on?;)haha

    VastaaPoista
  2. hahaha, ihmiset on tosi ihania tääl! ihmiset puhuu, puhuu ja puhuu ja lisäks ns pusuttelee yms koko ajan keskenään :)
    ja esim mun heti ekana koulupvän kaikki luokkalaiset keräänty ympärille ja kyseli ties mitä ja hurras jos sanoin edes yhen sanan italiaks :)
    ja viekäki kun meen ulos kavereitten kaa, niin aina suurin osa jaksaa kysellä suomest, opettaa mulle italiaa ja koko ajan jotain asiaa mulle :D laitan jonku vähän tarkemman jutun vaikka tonne italia paikkaan heti kun ehin ! ciaoo!
    ja hyvä että tykkäät blogista! kiitos! :D

    VastaaPoista
  3. Rispondo qui :) Haha, questo film è molto strano! Ma forse perchè non ho capito molto. Tu vai in centro tutti i giorni :) ? Che divertente! I miei compagni di classe solo studiano dopo la scuola.
    Sii, sulle Dolomiti è stata bellissima! Mi piace molto :) Parlo un po' di italiano. Ho imparato solo un po' ma ho molto tempo! :D E tu? Parli solo italiano a casa ed a scuola?

    VastaaPoista